Home >> Ontwikkelingsgericht onderwijs >> Katwoude
Zoek en vind uw onderwijsaanbieder bij u in de buurt of in een bepaalde regio

ORANJE NASSAUSCHOOL

Ribesstraat 13-15
1032 JR, AMSTERDAM
Telefoon: 020-6360005
meer info >>
7.2Km

7E MONTESSORISCHOOL

Nachtwachtlaan 35
1058 EB, AMSTERDAM
Telefoon: 020-6836646
meer info >>
13.3Km

GOEMAN BORGESIUSSCHOOL

Aalbersestraat 35
1067 EZ, AMSTERDAM
Telefoon: 020-6131807
meer info >>
15.0Km

REHOBOTHSCHOOL

Westwalstraat 49
1411 PD, NAARDEN
Telefoon: 035-6946240
meer info >>
18.8Km

ROOMS KATHOLIEKE MINISTER CALS-SCHOOL

Johan Willem Frisolaan 33
1412 AG, NAARDEN
Telefoon: 035-6469997
meer info >>
18.8Km

ROOMS KATHOLIEKE BASISSCHOOL TRIANGEL

Zeelandiahoeve 7
1187 KR, AMSTELVEEN
Telefoon: 020-6453825
meer info >>
20.6Km

BASISSCHOOL DE BAREEL

Waddenlaan 1
1967 EH, HEEMSKERK
Telefoon: 0251-230468
meer info >>
22.0Km


Ontwikkelingsgericht onderwijs informatie

Ontwikkelingsgericht Onderwijs (OGO) is een onderwijsvisie.
De visie legt de nadruk op de ontwikkeling van de leerlingen en is daarbij schatplichtig aan de leerpsychologie van Lev Vygotski. Hij verbindt een leerlinggerichte pedagogiek met een activerende didactiek. Een centraal concept is het verschil tussen wat het kind zonder hulp kan en wat het met hulp kan.

De visie legt de nadruk op de ontwikkeling van de leerlingen en is daarbij schatplichtig aan de leerpsychologie van Lev Vygotski. Hij verbindt een leerlinggerichte pedagogiek met een activerende didactiek. Een centraal concept is daarbij Vygotski's zone van naaste ontwikkeling, het verschil tussen wat het kind zonder hulp kan en wat het met hulp kan.

Thema's

Ontwikkelingsgericht onderwijs werkt met thema's. Een thema duurt circa zes tot acht weken. Het is daarom noodzakelijk dat je verschillende kanten op kan met een thema. Natuurlijk is het van groot belang dat de kinderen het thema interessant vinden. Vaak komt er in de klas een onderwerp naar voren, waar de kinderen meer over willen weten. Dat werkt de leerkracht dan uit tot een thema. Bij het thematiseren verbindt de leerkracht zijn bedoelingen met de betekenissen van kinderen. Kleuterleerkrachten bedenken ook nieuwe activiteiten voor de hoeken in de klas, zodat het hoekenspel nieuwe impulsen krijgt. Thematiseren vraagt om voorbereiding, oefening, observatie, reflectie, in elke fase van het thema.